Älkää vaipuko epätoivoon

Kuvassa on Golgata ja kolme ristiä.

Älkää vaipuko epätoivoon

“Nyt naamiot on riisuttu, vain sodan kylmät kasvot näkyvät.” Nämä tasavallan presidentti Sauli Niinistön sanat päivämäärällä 24.2.2022 jäävät historiaan ja muistin syvyyksiin. Kuvat ihmisen pahuudesta ja julmuudesta ovat viimeisten viikkojen aikana vyöryneet silmien eteen. Sellaiset paikannimet kuin Butsha, Mariupol, Harkova ja Kramators muistuttavat ihmisen julmuudesta ja epäinhimillisyydestä. Ihmisyys on särkynyt. Maailman todellisuudessa on saatu viime viikkoina elää jo liian pitkään pitkäperjantain kärsimyksen, tuskan, julmuuden ja kuoleman tunnelmissa. Rauha, sovinto ja tulevaisuuden toivo tuntuvat kovin kaukaiselta todellisuudelta. Tulevaisuus ymmärrettävästi pelottaa. Kaikkea pahuutta emme ole valitettavasti vielä todennäköisesti edes nähneet.

Koillismaan rovastikunnan alueen seurakuntien kirkkojen alttaritaulut ovat tumman puhuttelevia, kuin tehty tähän käsillä olevaan aikaan. Kuusamon, Taivalkosken ja Pudasjärven kirkkojen alttaritauluissa kuvataan hiljaisen viikon ja Jeesuksen kärsimystien vaiheita. Iloa ja elämän kauneutta alttaritauluista ei oikein löydy.

Väinö Tigerin vuonna 1934 maalaamassa Taivalkosken kirkon alttaritaulussa Jeesus rukoilee Getsemanen puutarhassa myöhäisenä ja pimeänä kiirastorstain iltahetkenä. Jeesus rukoile kärsimyksenä edellä, että hänen elämässään tapahtuisi Jumalan tahto. Lopulta Jumalan rakkaus ihmiskuntaa kohtaan vie Jeesuksen Golgatan keskimmäiseen ristinpuuhun.

Johan Hedman maalasi Kuusamon ja Pudasjärven kirkkojen alttaritaulut peräkkäisinä vuosina 1820-luvulla. Molemmissa alttaritauluissa on kuvattuna Jeesus roikkumassa ristinpuussa. Ristillä Jeesus kohtaa kaiken mahdollisen yksinäisyyden, pahuuden, synnin ja julmuuden. Ristinpuussa Jeesus antaa henkensä ihmiskunnan edestä. Jeesuksen risti on armon, anteeksiannon, sovinnon ja pelastuksen merkki maailman pimeydessä. Jeesuksen risti on turva tämän maailman kauhujen keskellä. Vanhan testamentin profeetta Jesaja opettaa Jeesuksen rististä: ”Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet.” (Jes. 53:5)

Pääsiäisaamun ilo ja riemu tuntuvat herkästi nykyisessä maailmassa kaukaiselta todellisuudelta. Pitkäperjantai tuntuu jatkuvan aivan liian pitkään. Eivät edes Jeesuksen lähimmät opetuslapset osanneet tai uskaltaneet odottaa ensimmäisenä pääsiäisenä mitään uutta tai hyvää. Pääsiäisaamun ihmeessä Jumala osoittaa valtansa ja mahdollisuutensa. Elämä voittaa kuoleman. Toivo voittaa toivottomuuden. Rohkeus voittaa pelon. Valo voittaa pimeyden. Vaikka kärsimys ja pahuus jatkuvat pääsiäisaamun jälkeenkin tässä ajassa, antaa pääsiäisen sanoma elämästä, toivosta ja ilosta syyn taistella pahuutta vastaan.

Jeesus lupaa meille: ”Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon.” (Joh. 14:27) Jeesus voi antaa ihmeellisen rauhan rauhattoman ja pelottavan maailman keskellä. Jumala ei hylkää.

Siunattua ristin ja ylösnousemuksen pääsiäistä.

Tuomo Törmänen

Koillismaan rovastikunnan lääninrovasti