Hautajaiset

Läheisen ihmisen kuollessa suru varjostaa elämän. Tyhjyyden tunne ja kysely kaiken tapahtuneen tarkoituksesta täyttää mielen. Surun keskellä kohtaamme asioita joita on vaikea hyväksyä ja ymmärtää. Keskustelu toisen ihmisen kanssa yhdessä kysellen ja taakkaa jakaen voi tuoda lohdutusta.

Erilaisten tunteiden ja kysymysten keskellä on myös ryhdyttävä hoitamaan monia käytännön asioita. Vaikka voimia tähän ei aina tuntuisikaan riittävän, voivat hautajaisjärjestelyt omalla tavallaan auttaa surevaa kulkemaan vaikean ajan yli.

Hautajaisjärjestelyt käynnistyvät ottamalla yhteyttä kirkkoherranvirastoon ja hautaustoimistoon. Kirkkoherranviraston työntekijän kanssa voi sopia hautajaisten yksityiskohdista: mahdollisesta saattohartaudesta, sanomakelloista, hautauspäivästä, hautapaikasta, siunauksen toimittavasta papista, kanttorista ja muistotilaisuuden pitopaikasta, mikäli se järjestetään seurakunnan tiloissa. Hautaustoimiston henkilökunnan kanssa sovitaan arkusta tai uurnasta sekä vainajan kuljetuksesta.

Jos vainaja tuhkataan, niin pääsääntöisesti tuhka haudataan hautausmaalle arkkuhautaan tai uurnahautaan. Tuhka voidaan haudata tai sirotella maanomistajan luvalla esim. mökille ja kaava-alueen ulkopuolella asuintontillekin. Jos alue ei ole yksityisen omistuksessa, lupa-asiassa tulee kääntyä ensin metsähallituksen puoleen. Ks. Metsähallituksen verkkosivuilta: ''Suostumus vainajan tuhkan sirotteluun metsähallituksen alueille''.

Toinen mahdollisuus on esimerkiksi omaisten kokoontuessa kuuntelemaan saattokelloja. Noin kymmenen minuutin mittainen kellojensoitto ilmoittaa kuolemasta seurakunnalle. Kellojen soitosta voi päätellä edesmenneen seurakuntalaisen sukupuolen ja iän. Saattokellojen kuuntelemisen yhteydessä voidaan pitää hartaus.

Et ole menetyksesi kanssa yksin. Seurakunnasta saat tukea myös hautajaisten jälkeen. Yhteyttä voit ottaa suoraan pappiin tai diakoniatyöntekijään. Pyhäinpäivän iltakirkossa luetaan vuoden aikana kuolleiden seurakuntalaisten nimet ja heitä muistetaan kynttilänsytytyksellä.

Taivalkosken seurakunta

Kirkkoherranvirasto avoinna make  klo 9–12

Taloustoimisto avoinna mato klo 914

Palaute ja esirukouspyynnöt

Palautteesi on meillä tärkeä. Kehitämme sivustoamme ja toimintaamme palautteen perusteella. Jos toivot vastausta, jätäthän yhteystietosi.

Hautajaiset ovat yhteisen surun paikka.

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Älä jää yksin vaikeiden tunteiden kanssa, vaan hae itsellesi ja läheisillesi keskusteluapua. Keskusteluapua ammatti-ihmisten kanssa saat oman kuntasi kriisipalveluiden kautta. Myös seurakunnan työntekijät ovat valmiita kuuntelemaan ja keskustelemaan kanssasi.

Itsemurhan tehneen läheiset kohtaavat vaikeita kysymyksiä

Kirkko antaa apua elämän kriiseihin. Apua saa sekä käytännöllisten asioiden hoidossa että henkisessä selviämisessä.

Suru, kriisi

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö

HAUTAUSTOIMEN MAKSUT

ARKKUHAUTAUS

hautausmaksu 250,00 €

hautausmaksu, ulkopaikkakuntalainen 400,00 €

arkkuhautasija 25 v, (veteraanit ja sotalesket hautasija ilmainen) 150,00 €

arkkuhautasija 25 v, (veteraanit ja sotalesket hautasija ilmainen), ulkopaikkakuntalainen 450,00 €

hallintaoikeuden pidennys: € / vuosi/ hauta 6 €

hallintaoikeuden pidennys: € / vuosi/ hauta, ulkopaikkakuntalainen 18 €

UURNAHAUTAUS

hautausmaksu 60,00 €

hautausmaksu, ulkopaikkakuntalainen 120,00 €

arkkuhautasija 25 v, (veteraanit ja sotalesket hautasija ilmainen) 150,00 €

arkkuhautasija 25 v, (veteraanit ja sotalesket hautasija ilmainen), ulkopaikkakuntalainen 450,00 €

hallintaoikeuden pidennys: € / vuosi/ hauta 6 €

hallintaoikeuden pidennys: € / vuosi/ hauta, ulkopaikkakuntalainen 18 €

seurakuntatalon / leirikeskuksen vuokra 100,00 €, (edellinen ilta + 15,00 €)

asiakas maksaa liinojen pesettämisen

UURNA-ALUEEN MAKSUT

Uurnapaikkamaksu 45 euroa, 135 euroa ulkopaikkakuntalainen

Uurnahaudan kaivu 60 euroa paikkakuntalainen, 120 euroa ulkopaikkakuntalainen

Muistolaatta asennettuna 95 euroa

Sanomakellojen soitto ja hautaussoitto ovat maksuttomia.

Kirkkoon kuulumattomien siunaustilaisuudet

Mikäli kirkkoon kuulumattoman vainajan siunaustilaisuus tapahtuu kirkossa tai kappelissa, peritään kirkon tai kappelin käytöstä erillinen käyttökorvaus, jonka suuruus on 300 €/tilaisuus. Kappelin kylmiön käyttömaksu on 60,00 €.

Sotaveteraaneille ja sotaleskille hautasijat ovat maksuttomia.

Seurakunta ei suorita hautakivien siirtoja eikä asennuksia, vaan hautaoikeudenhaltija sopii hautamuistomerkin ja mahdollisten reunakivien siirrosta ja paikalleen asentamisesta suoraan ao. urakoitsijan/yrittäjän kanssa.

Hautaan siunaamisen merkitys