Ristiäiset, eli kastejuhla

Onnea ja Jumalan siunausta pienen lapsen syntymän johdosta! Kaste on Jeesuksen Kristuksen asettama sakramentti ja kristittynä olemisen perusta, joka kantaa läpi koko elämän. Kasteessa ihminen tulee osaksi kotiseurakuntaansa sekä maailmanlaajuista kirkkoa ja kristittyjen joukkoa.

Kaste voidaan toimittaa kotona, kirkossa tai jossain muussa seurakunnan tilassa sekä jumalanpalveluksen yhteydessä. Sopiaksenne ristiäisten ajankohdasta tai varataksenne papin tai kastepaikan seurakunnalta ottakaan yhteyttä kirkkoherranvirastoon.

Kastejuhlaa seuraavana sunnuntaina vietetään jumalanpalvelusta, johon kastettu, tämän perhe, kummit ja isovanhemmat ovat lämpimästi tervetulleita. Jumalanpalveluksessa luetaan kastettujen nimet sekä rukoillaan kastettujen ja heidän läheistensä puolesta. Lisäksi jumalanpalveluksessa kiinnitetään kastepuuhun sydämenmuotoinen lehti, jossa on kastetun lapsen nimi.

Mitä lauluja ristiäisiin?

Ristiäisissä lauletaan virsiä tai hengellisiä lauluja. Kastetoimituksen aikana lauluja on yhdestä kolmeen, tavallisimmin kaksi. Voit tutustua halutessasi yleisimpiin kastevirsiin:

468 Syliisi hellään sulje

490 Mä silmät luon ylös taivaaseen

492 Ystävä sä lapsien

499 Jumalan kämmenellä

971 Maan korvessa kulkevi

Mikä kastepuu?

Kastepuu on konkreettinen osoitus kastettujen yhteydestä. Kristus on puu ja kastetut ovat oksiin kiinnitettyjä lehtiä. Kastetun nimellä varustettu puunlehti ripustetaan kirkon kastepuuhun samassa jumalanpalveluksessa, jossa kastetun nimi kuulutetaan seurakunnalle. Tammikuussa pidettävässä perhemessussa perhe saa muistoksi kastetun nimellä varustetun puunlehden. Taivalkosken kirkon kastepuun on suunnitellut ja rakentanut Tapani Majava.

Lapsi kastetaan valamalla kastevettä kolme kertaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä

YouTube-video