Olet tervetullut viettämään yhdessä hiljaista viikkoa ja pääsiäistä paikan päälle kotikirkkoon

Siunattua ristin ja ylösnousemuksen pääsiäistä (1).png

Kuvassa on piparkakusta leivottuja pääsiäistapahtumia.

Pääsiäinen on kirkkovuoden suurin, merkittävin ja iloisin juhla. Hiljainen viikko ja pääsiäinen ovat voimakastunteinen tarina kärsimyksestä ja kuolemasta uuteen elämään. Tämänhetkisessä maailmantilanteessa pääsiäinen muistuttaa kestävästä toivosta ja paremmasta huomisesta.

Tänä vuonna saamme kokoontua vapaasti paikan päälle kirkkoon viettämään hiljaisen viikon ja pääsiäisen tilaisuuksia. Kahtena edellisenä pääsiäisenä tiukat koronarajoitusten estivät kokoontumisen kirkkoon, ja pääsiäisen viettäminen tapahtui etäyhteyksien välityksellä. Nyt ei ole voimassa olevia kokoontumisrajoituksia. Kutsun kaikkia kirkkoon paikan päälle hiljaisen viikon ja pääsiäisen tilaisuuksiin.

Kaikkiin Taivalkosken kirkossa vietettäviin tilaisuuksiin voi osallistua myös seurakunnan YouTube-kanavan ja nettikirkon välityksellä. YouTube-kanavan välityksellä tilaisuuksiin voi osallistua myös jälkikäteen.

Hiljaisen viikon viettäminen alkaa palmusunnuntaina virpomiskirkolla, jonka toimittamisessa huomioidaan kaiken ikäiset seurakuntalaiset vauvasta vaariin ja muksusta mummoon. Palmusunnuntaina muistetaan Jeesuksen ratsastamista aasinvarsalla Jerusalemiin. Kauniit ja värikkäät pajunoksat ovat pohjoisen palmunlehviä, joilla tervehditään Jeesusta. Palmusunnuntaina on perinteisesti kylvetty rairuoho. Viikon kuluttua pääsiäisenä rairuoho sitten vihertää kauniisti uuden elämän ja toivon merkkinä. Rairuohon kylväminen on koko perheen hauskaa yhteistä puuhaa.

Hiljaisen viikon maanantain iltakirkossa pysähdytään Väinö Tigerin vuonna 1934 maalaaman alttaritaulun "Jeesus Getsemanessa" äärelle. Tilaisuudessa kirkkoherra Tuomo Törmänen johdattelee alttaritaulun historiaan ja sanomaan. Hiljaisen viikon tiistain iltakirkossa puhuu maallikkosaarnaaja Kari Louhisalmi ja keskiviikon iltakirkossa maallikkosaarnaaja Arto Lohi.

Ennen korona-aikaa kiirastorstai oli yksi vuoden suosituimpia päiviä osallistua jumalanpalvelukseen. Kiirastorstain messun aiheena on ehtoollisen asettaminen. Jeesus asetti ehtoollisen juuri ennen vangitsemistaan. Jokainen on tervetullut ehtoolliselle omana itsenään: heikkona, vajavaisena, epäilevänä ja elämän taakkoja kantavana. Kiirastorstaina kirkon alttarilla on yksi iso kynttilä Jeesuksen vertauskuvana ja kaksitoista pienempää kynttilää opetuslasten vertauskuvana. Kiirastorstain messun lopussa kirkon alttari riisutaan ja puetaan mustaan. Tuttu ja perinteinen virsi ”Käy yrttitarhasta polku” lauletaan hämärässä kirkossa ilman säestystä.

Pitkäperjantaina aamuna kirkossa vietetään sanajumalanpalvelus ja illalla ”Kärsimysajan lauluja ja virsiä” -yhteislaulutilaisuus. Pitkäperjantai-illan laulutilaisuus on Taivalkosken oma paikallinen perinne. Taivalkoskelaiset ovat kokoontuneet pitkäperjantain iltana laulamaan tuttuja kärsimysajan Siionin lauluja ja virsiä 1980-luvun lopulta saakka. Perinne sai alkunsa, kun taivalkoskelaiset nuoret alkoivat kokoontumaan kirkkoon pitkäperjantaina laulamaan tuttuja lauluja ja virsiä. Ennen korona-aikaa kirkko oli vuodesta toiseen pitkäperjantain iltana ääriään myöten täynnä. Tilaisuudessa lauletaan kärsimysajan Siionin lauluja ja virsiä ilman juontamista. Tilaisuuden lopuksi iltahartaus.

Pääsiäisaamuna Taivalkosken kirkossa vietetään perhekirkko. Pääsiäispäivä Jeesuksen ylösnousemuksen juhlana on kirkkovuoden riemullisin juhla. Pääsiäisaamuna kirkko koristellaan keltaisilla narsisseilla ja vihreällä rairuoholla. Perhekirkon jälkeen kirkossa etsitään sinne piilotettuja pääsiäismunia. Pääsiäismunia riittää varmasti kaikille.

Toisena pääsiäispäivänä kirkossa on aamulla messu ja iltapäivällä kello 15.00 konsertti ”Viel' elää hän”. Konsertissa esiintyvät Lauri Turpeinen (laulu), Laura Piilonen (laulu), Mikael Säily (sello) ja Katri Holma (urut ja piano).

Pääsiäisviikolla vietetään vielä kehitysvammaisten ja ystäväkerhon yhteinen pääsiäiskirkko sekä lasten naperokirkko. Lisäksi alakoululaisille on oma pääsiäiskirkko hiljaisella viikolla.

Taivalkosken seurakuntatalossa on nähtävillä piparkakkutaikinasta leivottu ja taiteiltu pääsiäiskertomus. Piparkakkupääsiäisen ovat leiponeet Eila Majava, Annikki Saarenpää ja Eine Pajulampi.

Seurakunnan Facebook-sivustolla julkaistaan hiljaiseen viikkoon ja pääsiäiseen liittyvää hengellistä virikettä päivittäin.

Jokaista ihmistä rakastava Jumala siunatkoon hiljaisen viikon ja pääsiäisen viettomme.

Taivalkoskella hiljaisen suuren viikon alkaessa,

Tuomo Törmänen, kirkkoherra

2022-04-10 01:50:00.0