Radiojumalanpalvelus Taivalkosken kirkosta sunnuntaina 17.7.2022

Kuvassa on Taivalkosken kirkon alttari.

Yle Radio 1 -kanavalla lähetetään radiojumalanpalvelus Taivalkosken kirkosta sunnuntaina 17.7.2022. Radiojumalanpalvelus toteutetaan messuna. Koska lähetysaika on maksimissaan 57 minuuttia, on messu normaaliin verrattuna joiltakin osin tiivistetty. Radiojumalanpalvelukseen toivotaan seurakuntalaisia paikalle runsain joukoin. Seurakuntalaisia pyydetään saapumaan kirkkoon hyvissä ajoin ennen jumalanpalveluksen alkamista. Kirkossa olisi hyvä olla viimeistään kello 9.45.

Välittömästi radiojumalanpalveluksen jälkeen kaikille messuun osallistuneille on tarjolla seurakuntatalolla keittolounas ja kahvit.

Radiojumalanpalvelukseen osallistuvat myös seurakunnan tämän kesän rippikouluryhmä, minkä vuoksi messun toteutuksessa on huomioitu erityisesti rippikoulunuoret. Rippikoululaiset, isoset ja rippileirin työntekijät tulevat linja-autolla Posiolta Kirikeskuksesta radiojumalanpalvelukseen Taivalkosken kirkkoon. Rippikoulun isoset toimivat tekstinlukijoina ja kolehdinkerääjinä messussa.

Radiojumalanpalveluksessa lauletaan seuraavat virret ja nuoren seurakunnan veisut:

- nuoren seurakunnan veisu ”Älä pelkää”

- virsi 135 ”Jumala loi”

- virsi 928 ”Nyt pelko pois”

- virsi 954 ”Lahjoillasi meitä siunaat”

- virsi 959 ”Saapua yhteiseen pöytään”

- nuoren seurakunnan veisu (ainoastaan kolmas säkeistö) ”Sinä, Herra, tunnet minun huoleni”

- virsi 930:1 ”Sinun edessäsi painamme päämme”

Radiojumalanpalveluksen toimittavat:

- liturgia ja saarna: kirkkoherra Tuomo Törmänen

- liturginen diakonaatti: nuorisotyönohjaaja Hanna Pernu

- liturginen diakonaatti: lastenohjaaja Sanna Lukkari

- urut, piano ja musiikki: kanttori Sauli Vaitiniemi

- suntio: seurakuntamestari Eila Majava

- striimaus: seurakuntamestari Jarmo Tyni

- tekstinlukija (Vanhan testamentin lukukappale): isonen Tanja Mikkola

- tekstinlukija (Uuden testamentin lukukappale): isonen Valtteri Nyman

- esirukouksen lukeminen: rippikoululaisen äiti Sirkku Siira

- esirukouksen lukeminen ja ehtoollisavustaja: seurakuntalainen Maria Taivalkoski

- ehtoollisavustaja: kirkkoneuvoston varapuheenjohtaja Ulla Majava

- kolehdinkanto: rippileirin isoset ja rippikoululaiset

Radiojumalanpalveluksen suunnittelu ja valmistelu on ollut seurakunnassa pitkä prosessi. Ensimmäisen version saarnasta messussa saarnaava kirkkoherra kirjoitti jo viime marraskuussa. Saarna on saanut messun valmistelijoiden keskuudessa leikkisästi nimen ”tekohammassaarna”. Saarnassa Tuomo Törmänen lupaa pohtia kristityn oikeaa tapaa suhtautua tulevaisuuteen ja muutokseen. Useat raamatunhenkilöt ovat tässä esimerkkinä meille tämän ajan kristityille.

Edellisen kerran Taivalkosken kirkosta on lähetetty radiojumalanpalvelus noin 30 vuotta sitten. Seuraavat radiojumalanpalvelukset lähetetään Taivalkoskelta sunnuntaina 23.10.2022 ja neljäntenä adventtina 18.12.2022. Neljännen adventin radiojumalanpalvelus tulee olemaan etukäteen nauhoitettu alakoulun joulukirkko.

Radioseurakunta on Suomen suurin seurakunta. Taivalkosken seurakunnalle on ilo palvella tätä Suomen suurinta seurakuntaa.

Lisätietoja antaa kirkkoherra Tuomo Törmänen (puh. 040 848 0986).

2022-07-11 02:46:38.0