Radiojumalanpalveluksessa 23.10. lauletaan perinteisiä Siionin lauluja

Kuva Taivalkosken kirkko 1.jpg

Taivalkosken kirkosta lähetetään radiojumalanpalvelus Yle Radio 1 -kanavalla sunnuntaina 23.10.2022. Radiojumalanpalvelus toteutetaan Siionin laulut -messuna. Messun musiikki koostuu kokonaisuudessaan perinteisistä Siionin lauluista. Radiojumalanpalvelukseen on valittu tarkoituksella taivalkoskelaisille kaikkein tutuimpia Siionin lauluja. Odotettavissa on voimallista ja puhuttelevaa seurakunnan veisuuta. Radiojumalanpalveluksessa lauletaan esimerkiksi Siionin laulut 262 ”Nyt kodista laulun mä laulan”, 261 ”Täällä usein korpimaata kulkeissain” ja 32 ”Katselen Golgatalle päin”.

Messussa saarnaa kirkkoherra Tuomo Törmänen ja liturgina toimii seurakuntapastori Raili Suviranta. Urkurina toimii kanttori Anni Pesälä ja esilaulajana taivalkoskelainen bassobaritoni Lauri Turpeinen. Messussa laulavat Kirkkokuoro ja Taivalkosken rauhanyhdistyksen raamattuluokkalaiset. Tekstinlukijoina, esirukoilijoina, ehtoollisavustajina ja kolehdinkantajina palvelee joukko vapaaehtoisia seurakuntalaisia.

Taivalkoskelainen lääkintöneuvos Niilo Keränen kuvailee Siionin lauluja puhutteleviksi ja uskonelämää rakentaviksi. Keräsen mukaan Siionin laulujen sanat ja sävelet ovat useinkin tunnelmaltaan vähän keveämpiä ja helpommin laulettavia kuin monet virret, joissa vakaa jykevyys on monesti vallitsevana.

”On arvokasta, että kirkon piirissä ja jumalanpalveluksissa vaalitaan laulujen perinnettä. Monet, varsinkin vanhemmat Siionin laulut, ovat tuttuja muullekin kirkkokansalle ja muidenkin herätysliikkeiden kuin lestadiolaisuuden parissa”, Keränen toteaa.

Siionin laulujen juuret ovat 1700- ja 1800-lukujen laulukokoelmissa. Ensimmäinen varsinainen Siionin laulut -laulukirja julkaistiin vuonna 1916. Nykyinen laulukirja on vuodelta 2016.

Siionin laulut ovat luonteva osa Taivalkosken seurakunnan musiikkielämää. Vuoden suosituin tilaisuus Taivalkosken kirkossa on ollut vuosien ajan pitkäperjantain illan kärsimysteemaisten Siionin laulujen ja virsien laulutilaisuus. Seurakunnan tilaisuuksissa ja kirkollisissa toimituksissa lauletaan säännöllisesti tuttuja Siionin lauluja. Siionin laulut ja niiden tuttu poljento ovat monille taivalkoskelaisille herätysliiketaustasta riippumatta tuttuja ja rakkaita. Taivalkoskelaisten musikaalisuuden taustalla on osaltaan vanhoillislestadiolaisuuden vahva lauluperinne.

Lestadiolainen herätysliike on vaikuttanut Taivalkoskella 1860-luvulta saakka. Lestadiolaisuudella ja erityisesti vanhoillislestadiolaisuudella on ollut merkittävä vaikutus Taivalkosken syrjäseutujen uskonnolliseen ajatteluun ja toimintaan. Esimerkiksi Kalle Päätalon Iijoki-sarjassa kuvataan monipuolisesti menneiden vuosikymmenten lestadiolaisuutta ja syrjäseutujen uskonnollista elämää. Menneillä vuosikymmenillä esimerkiksi lestadiolaisten seurat olivat laajasti kyläläisiä yhteen koonneita koko kylän yhteisiä tilaisuuksia. Nykyään vanhoillislestadiolaisuus on luonteva osa Taivalkosken seurakuntaelämää ja hengellistä moninaisuutta. Seurakunta ja paikalliset rauhanyhdistykset tekevät monenlaista yhteistyötä.

Seurakuntalaisia toivotaan runsain joukoin osallistumaan radiojumalanpalvelukseen paikan päälle kirkkoon. Messun jälkeen seurakuntatalossa on tarjolla vapaaehtoisten keittämät kirkkokahvit. Messuun voi osallistua radion lisäksi Taivalkosken seurakunnan YouTube-kanavan välityksellä. Yle Areenassa messu on kuultavissa kuukauden ajan.

Seuraava radiojumalanpalvelus lähetetään Taivalkoskelta neljäntenä adventtisunnuntaina. Silloin kuulaan etukäteen äänitetty alakoululaisten musiikkipainotteinen joulukirkko.

Lisätietoja antaa kirkkoherra Tuomo Törmänen (puh. 040 848 0986).

2022-10-20 10:50:52.0