Uutisia kirkkovaltuuston kokouksen 7.12. päätöksistä

Kirkkovaltuusto.jpg

Kirkkovaltuusto kokoontui vaalikauden viimeiseen kokoukseen keskiviikkona 7.12.2022 Saijan lomakartanossa. Kokouksen päätökset tehtiin yksimielisesti. Kirkkovaltuusto keskusteli laajasti käsitellyistä asioista. Kirkkovaltuuston pöytäkirja on kokonaisuudessaan luettavissa seurakunnan nettisivuilla. Samoin tulevan vuoden toimintasuunnitelma ja kirkon peruskorjauksen suunnitelmat on luettavissa seurakunnan kotisivuilla.

Kirkon peruskorjaus

Kirkkovaltuusto hyväksyi Taivalkosken kirkon peruskorjauksen arkkitehti-, sähkö- ja lvi-suunnitelmat yksimielisesti. Kirkon peruskorjauksen pääsuunnittelijana on toiminut arkkitehti Kimmo Heikkilä Arkkitehtitoimisto Jorma Paloranta Oy:stä. Suunnitelmat siirtyvät seuraavaksi kirkkohallituksen vahvistettavaksi. Kirkon peruskorjauksen kustannusarvio on noin 970 000 euroa. Kirkkovaltuusto päätti hakea kirkon peruskorjaukseen kirkkohallituksen rakennusavustusta. Päätös avustuksen saamisesta tulee huhtikuussa 2023. Suunnitelman mukaan kirkon peruskorjaus alkaa kesäkuun alkupuolella. Peruskorjattu kirkko tulisi suunnitelman mukaan olla jälleen käytössä adventtina tai jouluna 2023.

Kirkkoon sisätiloihin tulee muutoksia. Kirkon nykyinen tunnelma on suunnitelmissa pyritty säilyttämään.

Keskeisimmät toimenpiteet kirkon ulkopuolella:

- vesikatteen uusiminen, turvavarusteiden ja sadevesijärjestelmän uusiminen

- ulkoverhouksen, ovien ja ikkunoiden maalaus, lahovaurioisten puuosien korjaus

- pyörätuoliluiskan uusiminen

- ulkovalaistuksen valaisimien uusiminen

- sankaripatsaan ja sankarihautausmaan ristin valaiseminen

- liikuntaesteisen autopaikkojen tekeminen

- esteettömän kävelyreitin tekeminen seurakuntatalon sisäänkäynnille

- kameravalvonta

Keskeisimmät toimenpiteet kirkon sisäpuolella:

- sakastin taustatilan tekeminen

- kuoriosan muutokset: ehtoolliskaiteen sisäpuolisen korokkeen poistaminen

- alttaripöydän ja ehtoolliskaiteen uusiminen, kaide tehdään irrotettavana

- uuden invaluiskan tekeminen, edellyttää kahden penkkirivin poistamista

- sisäpuolen maalaus

- penkkien maalaus

- urkuparven kaiteen korottaminen

- valaistuksen uusiminen

- kaksi kattokruunua siirretään keskikäytävältä sivukäytäville, nykyisellään haittaavat näkymää pääovelta alttarille ja ovat striimausten haittana

- eteistilassa oleva wc jaetaan kahdeksi wc-tilaksi

- kameravalvonta

- sähkö- ja lvi-tekniikan modernisointi

Talous- ja toimintasuunnitelma 2023

Kirkkovaltuusto hyväksyi vuoden 2023 toimintasuunnitelman ja talousarvion sekä vuosien 2024–2025 suunnitelmat. Kevään 2023 aikana seurakunnalle tullaan laatimaan uusi strategia, jonka laatimisessa osallistetaan laajasti seurakuntalaisia, luottamushenkilöitä, yhteistyötahoja ja työntekijöitä. Muuten vuoden 2023 aikana suurin asia on suunniteltu kirkon remontti.

Lisätietoja antaa kirkkoherra Tuomo Törmänen (puh. 040 848 0986).

2022-12-10 16:10:25.0