Kirkkohallitus myönsi rakennusavustusta kirkon peruskorjaukseen 339 100 euroa

Kuvassa on Taivalkosken kirkon pohjapiirros

Kuvassa on Taivalkosken kirkon peruskorjauksen pohjapiirros (Arkkitehtitoimisto Jorma Paloranta Oy).

Kirkkovaltuusto on hyväksynyt yksimielisesti Taivalkosken kirkon peruskorjauksen suunnitelmat 15.3.2023.

Kirkkohallituksen täysistunto myönsi 18.4.2023 rakennusavustusta Taivalkosken kirkon peruskorjaukseen kirkollisen kulttuuriperinnön hoitoon liittyviin kustannuksiin 28 500 euroa (avustusprosetti 50 %), kirkollisen kulttuuriperinnön hoitoon liittyviin korjauskustannuksiin 249 000 euroa (avustusprosetti 42 %) ja korjausavustusta muihin korjauskustöihin sekä sähkötöiden kustannuksiin 61 600 euroa (avustusprosetti 17 %).

Nyt myönnetty rakennusavustus on kirkon peruskorjauksen kannalta merkittävä. Ilman kirkkohallituksen myöntämää rakennusavustusta kirkon peruskorjaus ei olisi suunnitellussa mittakaavassa mahdollista toteuttaa. Rakennusavustuksesta huolimatta seurakunta joutuu rahoittamaan osan peruskorjauksesta lainarahalla.

Seuraavaksi peruskorjaus etenee urakoitsijoiden kilpailutuksella.

Suunnitelman mukaan peruskorjaus alkaisi kesäkuun puolivälin tienoilla. Kirkko on poissa käytöstä peruskorjauksen ajan. Suunnitelman mukaan peruskorjauksen tulisi olla valmis ennen tulevaa joulua.

Lisätietoja kirkon peruskorjauksesta antavat

Tuomo Törmänen
Tuomo Törmänen
kirkkoherra 31.5.2024 saakka (lomalla 31.5.2024 saakka)